Misantropen – Lindhs Pale Ale (v11) och Moderna lager. The Overnight Mash

 

Ett varningens finger för er som vill testa overnight mash. Det finns en ökad brandrisk med denna metod om kranen skulle börja läcka eller mäsken på något annat sätt blir för torr. Brandvarnare eller helst någon form av övervakning rekommenderas!

Som ni säkert märkt har det varit dåligt med bryggningar i år. Det beror främst på mitt nya jobb som jag pendlar 3,5 timme till dagligen men även en hel del på jobbresor till när och fjärran som har en tendens att strecka sig ut över helgerna. Men precis som Noah byggde arken före regnet kom, anpassade jag min bryggutrustning för att kunna fortsätta att brygga trots extrem tidsbrist en period. En del i det här var såklart att byta från kylväska och kastruller till Braumeistern men även att utforska nya bryggtekniker som Overnight Mash vilket helt enkelt inte går med manuella system. Overnight Mash innebär att man mäskar in kranvattenkallt när man går och lägger sig. Bryggverket väntar X antal timmar innan den kör igenom alla raster (inklusive utmäskning) och sedan är man redo att koka vörten när man kliver upp på morgonkvisten, helst enbart iförd morgonrock! Det här innebär en arbetsinsats på ca 20 minuter kvällen innan (mala malt, fylla vatten, väga salter, mäska in) men sparar minst några timmar på själva bryggdagen. Brygger man en veteöl är denna teknik extra lämplig då de extra många rasterna brukar generera långa bryggdagar men denna jungfrufärd blev mitt husöl, den välhumlade, torra, blanka och friska pale ale:en!
Receptet börjar nog bli tjatigt för er och kanske ytterligare så när jag förklarar att enda anledningen till att det smugit sig in en del pale ale-malt är för att göra slut på en öppnad påse. Humlesorterna däremot blir en tvist på en av mina favoriter, Mosaic får vara med och leka tillsammans med Simcoe och Citra. Jag öser på lite extra friskt med humle denna gång då jag tänkte testa att förbruka jämnt antal 100g-påsar per bryggning. Dvs 80g från varje sort åkte ner i koket och ca 20g från varje sparas till torhumlingen. I förlängningen ger detta enbart oöppnade förpackningar i frysen, inget jag tror jag kommer uppnå men väl ett mål värt att sträva mot. Oöppnade påsar i frys känns helt ok att spara upp till ett år men öppnade känns som stressande. Humlearomen dör för varje sekund som går.
För att få en ren och fin beska i välhumlade öl brukar jag liksom många andra bryggare ösa på med KalciumSulfat. CaSO4 ger det där extra krispet men även en välbetonad beska, något som passar bra till IPA eller en strong pale ale (läs Dale’s) men jag upplever några av mina pale ales som något felbalanserade åt det beska hållet. Testar att byta ut lite CaSO4 mot KalciumKlorid (CaCl) denna gång för att se om det blir mer balans. Med 60 gram mer humle än vanligt kanske skillnaden dock inte blir så stor jag jag planerat för, vi får se.
Jästvalet föll denna gång på WLP090 San Diego-gubben på ena hinken och helt sonika 34/70 lagerjäst i den andra! På detta sätt får jag både en välhumlad pale ale och en modern ljus lager (American Dream eller Yellow Cab är bra kommersiella exempel). WLP090 är så renjäsande att det ska bli spännande att se hur pass stor skillnad det blir på de här två ölen. För den med bra minne kanske Ranelids lager och Ale ringer bekant och mycket riktigt gjorde jag samma förfarande till förra SM fast med US05 som ale-jäst. Lagerjäsningen tog väldigt lång tid på sig den gången så den jämförande provsmakningen blev väldigt stapplande och det blev väldigt mycket att betrakta dom som två helt unika öl. Förhoppningen är att kunna forcera lagerjäsningen lite så de kan hamna på fat ungefär samtidigt. Vi får se hur dom utvecklar sig…
Bryggningen gick bra på de flesta sätt. Tyvärr stressade jag lite med inmäskningen eftersom frun låg i soffan med paus på serien vi tittade på så mjölksyran glömdes bort. Eftersom jag inte gick upp mitt i natten för att mäta pH under beta-amylas-rasten så får jag aldrig veta hur denna miss manifesterade sig i mäsken men brygghuseffektiviteten blev iallafall inte lidande utan landade runt 80%. OG landade på 1.052 precis som planerat men jag fick ihop några litrar mer än planerat, något som jag ska finlira Beersmith med när jag brygger ”normalt” framöver.

150217_lindhs_pale_ale_v11_Lindhs-Pale-Ale-(v11)---SiMoCi_0014Rasterna såg ut såhär:

  • Inmäskning 4c
  • OverNight Mash 5c, 180min
  • BetaAmylase 63c, 90 min
  • AlfaAmylase 72c, 60 min
  • Utmäskning 78c, 60 min

Jag hade kunnat klämma in en liten proteinrast på 10 min men jag hade glömt att det finns utrymme för ytterligare en rast i Braumeistern.

150217_lindhs_pale_ale_v11_Lindhs-Pale-Ale-(v11)---SiMoCi_0019

150217_lindhs_pale_ale_v11_Lindhs-Pale-Ale-(v11)---SiMoCi_0021

150217_lindhs_pale_ale_v11_Lindhs-Pale-Ale-(v11)---SiMoCi_0022

150217_lindhs_pale_ale_v11_Lindhs-Pale-Ale-(v11)---SiMoCi_0023Kastrullen till lakvattnet är mycket riktigt Biltemas 25-literskastrull fast jag har bytt kran på den. Delarna köpte jag för chipspengar på Ebay och den funkar som tänkt. Storleken är 3/8″ så jag slapp borra upp något större hål i kastrullen. Exakt vad jag ska ha kranen till vet jag inte längre eftersom jag tömmer hela kastrullens innehåll över maltbädden på en gång när jag lakar med Braumeistern men det kanske ändrar sig i framtiden…

150217_lindhs_pale_ale_v11_Lindhs-Pale-Ale-(v11)---SiMoCi_0026Jag slog till på en Brygg-Olle (lyxig isolering) till Braumeistern för att få jämnare mäsktemperatur. Jag har mätt på en rad olika ställen i Braumeistern under bryggningen och det skiljer sig flera grader vilket inte kändes stabilt. Nu brygger jag förvisso i ett rum som håller ca 10c på vintern så detta kanske är ett ickeproblem sommartid men det orkar jag inte ta reda på. Liggunderlag från Clas Ohlsson var ett alternativ men det kändes lite fånigt att inte kunna gå den där extra biten och få en isolering som passar klockrent och går att tvätta på ett smidigt sätt. Kanske lite onödigt dyr men vafaan, man lever bara en gång…

150217_lindhs_pale_ale_v11_Lindhs-Pale-Ale-(v11)---SiMoCi_0027

Plussidan
Nattmäskning var riktigt smidigt, absolut något jag kommer labba mer med.

Minusidan
Disken av Braumeistern är fortfarande krånglig och omfattande. Utrymme för förbättring helt klart.
Kladd upp i ångröret är inget bra. På sikt kanske jag måste byta till ett slätt rör som går att diska enklare.

 

Misantropen – Lindhs Pale Ale (v11) – SiMoCi (Pale ale (APA))
Kokvolym: 56.38 lBatchsize: 45.00 l

Koktid: 90 min

Brygghuseffektivitet: 75.00 %

OG: 1.052 SG

FG: 1.011 SG

ABV: 5.5 %

IBU: 0.0 IBUs

EBC: 8.7 EBC

Color

Mash Ingredients

Amt

Name

Type

#

%/IBU
5.71 kg Pale Malt (Weyermann) (6.5 EBC) Grain 4 57.2 %
3.65 kg Pilsner (Weyermann) (3.3 EBC) Grain 5 36.6 %
0.40 kg Cara-Pils/Dextrine (3.9 EBC) Grain 6 4.1 %
0.22 kg Munich I (Weyermann) (14.0 EBC) Grain 7 2.2 %

 

Boil Ingredients

Amt

Name

Type

#

%/IBU
80.00 g Citra [12.00 %] – Boil 0.0 min Hop 8 0.0 IBUs
80.00 g Mosaic (HBC 369) [12.25 %] – Boil 0.0 min Hop 9 0.0 IBUs
80.00 g Simcoe [14.20 %] – Boil 0.0 min Hop 10 0.0 IBUs

 

Water Prep

Amt

Name

Type

#

%/IBU
15.00 g Calcium Chloride (Mash 60.0 mins) Water Agent 1
6.00 ml Lactic Acid (Mash 60.0 mins) Water Agent 2
5.00 g Epsom Salt (MgSO4) (Mash 60.0 mins) Water Agent 3

 

Fermentation Ingredients

Amt

Name

Type

#

%/IBU
1.0 pkg San Diego Super Yeast (White Labs #WLP090) Yeast 11

 

Dry Hop/Bottling Ingredients

Amt

Name

Type

#

%/IBU
20.00 g Citra [12.00 %] – Dry Hop 5.0 Days Hop 12 0.0 IBUs
20.00 g Mosaic (HBC 369) [12.25 %] – Dry Hop 5.0 Days Hop 13 0.0 IBUs
20.00 g Simcoe [14.20 %] – Dry Hop 5.0 Days Hop 14 0.0 IBUs

Total humle: 300.00 g

Total malt: 9.98 kg

Mash Steps

Name

Description

Step Temperature

Step Time
Mash in Add 54.91 l of water and heat to 38.0 C over 0 min 38.0 C 0 min
Protein rest Heat to 53.0 C over 14 min 53.0 C 5 min
Beta-Amylase Heat to 63.0 C over 11 min 63.0 C 60 min
Alpha-Amylase Heat to 72.0 C over 10 min 72.0 C 35 min
Mash Out Heat to 78.0 C over 5 min 78.0 C 10 min

Batch sparge with 2 steps (Drain mash tun , 10.0l) of 78.0 C water

Brygganteckningar

Byt CaSO4 mot CaCl och MgSO4 enligt nya vattenberäkningarna.
Gör slut på palemalten. Ger lite mörkare öl än önskat men så får det bli.

Utökar humlesorterna med Mosaic:

55l+10l
Startar 21.40 med 4c vatten och salter. Glömmer mjölksyran.
06.10 är programmet inte klart, mashouttid kvar.
Avbryter program, lyfter pipa, 10l lakvattenvärmning och manuellt läge BM 97c.
Nedersta malten har kontakt med vörten vid lakning vilket alltid ger kladd vid flytt.
Lakar ner i murbruksbaljan. En del kladd även med denna metod.
19cm från toppen utan lakvatten. 11cm efter lakvatten.
Skippar avskumning
7 min hopstand fullvarm och ner till 80c 1h.
88g humle kvar inkl påsar.
OG 1.052, exakt som beräknat med BIAB-inställning och 75% brygghuseffektivitet.
51.3l inklusive druv+humle
49l ger 81.3% effektivitet
Kyler till 16c. Pitchar WLP090.
Kyler andra hinken i kylen till 9c. Pitchar 34/70.

Provsmakning
150321_Misantropen_0008Gyllengul i den mörkare delen av den definitionen, kristallklar med högt fint fluffig vitt skum som lämnar massiva rester (lacing) på glaskanterna. Ingen tillstymmelse till dis trots torrhumling. Vacker.
Den lagerjästa (till vänster i bilderna) doftar färska och friska citrusfrukter åt citronskal/limeskalhållet. Varken apelsin eller grape återfinns. Väldigt fräsch doft som inte är syrlig eller sur, bara färsk. Alen har samma doftinslag med de överskuggas delvis av en lätt smörighet och frukten upplevs som lite övermogen och jolmig, inte alls med den fräschör som lagern har.
Lagern smakar citrus ihop med en rejält krispig maltighet i botten. Den välavvägda beskan avtar samtidigt som lite mango och papaya tar över i eftersmaken. Hos alen så är även här diacetylen till viss del besvärande i smakbilden, speciellt eftersom jag är så känslig för diacetyl. Men det innebär även en knäckighet eller kanske kola som påminner om Werthers original. Diacetyl hämmar upplevelsen av aromhumle så citrusen är inte alls lika påtaglig här. Beskan upplevs även här välbalanserad. Bägge ölen är välutjästa (1.008) men den låga restsötman jag tycker denna ölstil ska ha.

150321_Misantropen_0007Omdöme
Den här ölen är den bästa versionen av denna öl jag gjort utan tvekan. Äntligen sitter beskan i lagom mängd utan att humlesmaken och fruktigheten fått stå tillbaka. Extremt rena smaker och vacker citrusolja, jag vet faktiskt inte i skrivande stund hur jag ska förbättra den här mer. Jag har inte druckit någon lika bra öl i denna kategori varken kommersiell eller hembryggd (inkl American Dream och Yellow Cab Lager). Jag säger inte att jag är bättre bryggare (ölreceptmakare kanske är bättre epitet) än Mikkeller här utan att JAG upplever min öl som godare enligt mina preferenser. Det behöver såklart inte gälla för varken ölnördar, andra bryggare eller öldomare, utan detta är precis vad som faller mig i smaken. Äntligen satt den!
Färgen är 3-4 EBC för mörk vilket jag visste om när jag bryggde den men jag ville göra slut på min pale ale-säck, det kommer ändras till nästa bryggning. Kolsyrehalten har jag slutat kommentera eftersom jag styr den helt på fat-nivå och den är sällan konstant genom hela fatet. Däremot är kolsyran riktigt bra hela tiden nu när jag trimmat in slanglängder i fatkylen. Därför blir det ointressant att bedöma kolyran men jag lägger mina öl mitt emellan ale och lagernivå då jag tycker det bär smaken och känns uppfriskande.
Det är väldigt lätt att utse vinnaren av de två jäststammarna i lagern men även lika lätt att förklara varför den promenerar hem. Lagern jäste kontrollerat i jäskylen och alen stod i 18c-garderoben inne i huset. En snabbjäsare som wlp090 utvecklar en hel del värme och detta vet jag ju om sen tidigare att det utvecklar en dålig smakbild från jäsningen. Därför får jag baserat på tidigare erfarenheter göra en jämförelse på dessa jäststammar och hur de fungerar. WLP090 har jag valt för dess rena jäsning och flockulerande egenskaper samt att den jäser ut mycket (hur var det nu med Lindh och känslan för söta öl?). Det intressanta här är att 34/70 blev lika blank, jäste färdigt inom rimlig tid, gav samma FG och slutligen en extremt ren smak. Jag konstaterar att den öl jag varit på jakt efter i mina ”Lindhs Pale Ale” inte alls är en Pale Ale utan en Modern Ljus Lager, jag har varit snett ute med stilen hela tiden… Jag kommer fortsätta använda min husjäst WLP090 som är en grym allroundjäst men den får jobba med andra öl än just denna, min välhumlade rena husöl.

150321_Misantropen_0009

Gillar du Lindh Craft Beer? Vill du hjälpa till att hålla site:en vid liv och se fler inlägg? Då kan du skicka en donation via Swish på Swishnummer 0700 827038. Pengarna går oavkortat till brygg- och bloggrelaterade utgifter och inget bidrag är för stort eller för litet. Tack!
Du har väl inte missat min bok om ölbryggning? Köp den hos Humlegården!

Annons:

52 Comments

  1. Robbox 2015-02-20

    Hej Gustav,

    Tack för ännu ett intressant blogginlägg, jsprang på några saker i det som jag måste fråga om. Har nämligen själv två blöjbarn i huset så denna teknik låter mer än lovande! 🙂

    1.
    Du skriver att du körde 78grader i 60min.
    När det gäller lakning läser man ofta om risken med att få ut tanniner om man lakar för länge. Finns det inte en sådan risk med ovan metod? Kanske är det inte långa tider vid lakning runt 78grader som ställer till det utan något annat?

    2.
    Vilka moment är krångligast när det gäller rengörning? Är det något mer än ångröret som är meckigt?

    3.
    Såg att du kör på med simcoe, gjorde själv det i ett par bryggder alldeles nyss. Fick tyvärr en udda doft över det hela och när jag av en slump googlade på annat hittade jag två olika inlägg som satte fingret på den feldoft jag själv kände nämligen disktrasa…Har du några erfarenheter av det från sena givor samt torrhumling?

    Återigen… Tack för en superbra blogg som gett mig massor av inspiration och låtit mig utvecklas på ett sätt som hade varit svårt utan all info du delar med dig av.

    //Robbix

  2. Lindh 2015-02-20

    Lakning och mash out är två olika saker. Vid lakning höjs pH allt eftersom, vid en mash out finns allt kvar och någon pH-förändring sker inte. Lakning är sköljning, detta är att hålla mäsken vid mash out en timme, ingen fara.

    Rengöring sv ångrör, rengöring element, rengöring pumpar. Stora Braumeistern är tung…

    Simcoe är guld, alla som säger annat är dåliga bryggare eller vet inte vad de pratar om. Catty kanske är ordet de letar efter men det är helt åt pupan. Guldhumle.

  3. Henric (ja du vet vem) 2015-02-20

    Lite funderingar:
    Spontant inbillar jag mig att du missade mjölsyran var bra, det lör väl utvecklas endel syra när det ligger blött så pass länge? Eller kanske är för kallt?
    Proteinrast är för fuckers, iaf till en pale Ale. Eller hade du något speciellt syfte med den? (Nu blev det ju inte av så, dum fråga kanske.)
    Hur upplever du skillnaden med fler än en försockringsrast? Jag är en vrång typ som ser flera försockringsraster och proteinrast som gammalt sattyg som lever kvar av gammal onödig konservativ tradition.
    Men det är ju jag det. Peace Out

  4. Lindh 2015-02-21

    Syrarast på 4c är nog rätt onödig utan runt 37c är nog rinligare. Studier har visat att det blir för lite syra vid en vanlig syrarast på 30-40 min och att det tar några timmar för att få rimlig effekt av den, kanske ska testas nästa gång. Det tråkiga är att gå upp mitt i natten för att mäta pH.
    Proteinrasten är mest till ljus lager eller veteöl, annars tillför den nog inget. Men om man ändå stegar förbi kan man lika gärna stanna 10min, det skar ju inte. Att stanna längre kan ge dåligt med skumstabilitet däremot.
    Jag har inte märkt någon skillnad mot de uppdelade försockringsrasterna hittlls men tanken är ju att nyttja respektive enzyms optimala temperatur och jobba med 63c-tiden för att styra restsötman. 72c kör man till det är färdigkonverterat vilket går betydligt snabbare än betaamylasen. 20-30 min ska räcka för fullständig konvertering. Just i denna öl stod jag 90min på betaamylase så det var nog inte så mycket kvar för alfaamylasen att jobba med…
    Jag håller med om att olika tåraster kanske inte gerr jättemycket förutom till ljus lager och veteöl. Men med Braumeistern så tar det ju ingen extra arbetsinsats att stega så…

  5. L. 2015-02-21

    Hej Gustav.
    Har följt din blogg länge nu, fantastiskt bra!

    Tänkte fråga dig som i mina ögon är ”hembryggarproffs”, funderar på att köpa mig en lite mindre utrustning. Främst för att jag har dåligt utrymme i dagsläget, sen så vill jag nästan mer ’experimentera’, mer än att göra stora batchar.

    Har tänkt mig att göra ~10 liters satser. Skulle det räcka att köpa en 16 liters Patina-kastrull på Humlegården, och i den lyckas göra BIAB som landar på runt 10 liter färdigt öl?

    Vet att det optimala ändå säkert är 25+ liter, men vill gärna nyttja min spishäll i lägenheten, i början iallafall. Lär knappast komma upp i rullande kok med en 25 liter kastrull på den gamla Siemens-spisen.

    Trevlig helg!
    /L.

  6. Lindh 2015-02-21

    För biab brukar jag rekommendera nära dubbla kastrullstorleken mot färdig vört efter kok. Vill du börja i liten skala tycker jag Biltemas 25l-kastrull ger dig bra volym för pengarna. Påsen med malt tar stort utrymme och du behöver 3-5l mer före kok än efter. Om du ska ha 10l kan du räkna baklänges: 10l vört + 3l bortkok + 2l druv/humleförlust + 3l vätska som malten binder + 3l utrymme för att kunna röra om malten i grytan. Alltså 20-25l är lagom för biab till 10l vört.

  7. Lindh 2015-02-21

    Du kommer säkerligen få upp ett kok på 15l på samtliga hushållsspisar. Isolera kastrullen med liggunderlag från t.ex. claes Ohlson så kommer det gå utmärkt upp till 20l. Det gör i get att kastrullens diameter är större, det går lika bra för det.

  8. Mats 2015-02-21

    Trevlig läsning!
    Overnight mashing är definitivt en av de tidsbesparande åtgärder som skulle kunna göra det möjligt att brygga lite oftare.
    Men du hävdar att man måste ha automatik? Av det jag läst om overnight mashing, så mäskar man in som vanligt på kvällen och isolerar väl istället så att men inte tappar för mycket temperatur för att lakto eller andra bacillurer ska hinna angripa innan morgonkvisten. En långdragen mäskning ska (enl. det jag läst) inte vara något problem, då förjäsbarheten mer bestäms av den initiala temperaturen.
    Ditt(?) sätt att göra det på verkar ju onekligen bra, det är inte det, men man *måste* inte ha automatik för overnight mashing.

    Brew on!

  9. Robbix 2015-02-21

    Hej igen,

    Jag är helt med på de olika stegen men jag har faktiskt aldrig läst exakt vad som höjer ph vid lakningen…

    Min gissning är dock att det sker pga av man ej vattenbehandlat lakvattnet… Annars borde ju en rast på 78 vara likvärt med lakning. Skulle vara skönt att reda ut detta en gång för alla. 🙂

    Simcoe… Tja inte kan jag påstå att mina batcher med simcoe var några proffsbryggder inte. Har sedan dess plöjt igenom ett par olika böcker och även börjat vattenbehandla samt skaffat såväl BM som jäskyl med styrning. Dags för en ny nivå. Kanske får man ge simcoe en ny chans när man väl fått koll på allt det nya. 🙂

  10. Lindh 2015-02-21

    Du måste ha möjligheten att hålla det svalt i några timmar, sen mäskar du, sen håller du vid mashout utan att sjunka för mycket. Utan någon form av automatik blir det här svårt. Skulle du mäska manuellt på kvällen så tror jag i te du håller en mashout i 8 timmar, men omöjligt är det i te såklart. Men praktiskt och/eller smidigt? Njao, då får du bygga lite. Med en Braumeister är det ett klick bort bara.

  11. Lindh 2015-02-21

    pH höjs när du sköljer bort sockret och även den buffrande egenskapen hos malten. Du kan mjölksyrabehandla lakvattnet för att motverka det här, vi en mashout så tömmer du inte bädden på någpt oc det sker ingen större pHförändring. Inget att oroa sig för och inte samma som lakning. Lakning men mjölksyrebehandlat vatten är rimligt om man har bekymmer med tanniner, annars onödigt.
    Angående simcoe är smaken som baken. Den är speciell i smaken så jag förstår om inte alla gillar den. Don’t force it!

  12. Mats 2015-02-22

    Nej, det är är inte sant. Det är fullt möjligt att mäska in som vanligt, möjligen någon grad varmare, för att sedan laka 8h senare, förutsatt att man inte tappar för mycket värme.
    https://byo.com/hops/item/931-is-there-any-reason-you-couldnt-mash-overnight-and-just-sparge-in-the-morning

  13. Lindh 2015-02-22

    Okej det kanske är fullt möjligt då! Fördelen med en Braumeister i detta läge är att det fortfarande går att välja mäskprofil genom att justera längd på beta amylasen samt att den håller tempen långt över problemområdet som uppstår under 50c. Att den mäskat ut och recirkulerat vörten redan är extra bonus.

    Om någon testar att nattmöska utan styrning är det bara att berätta här om erfarenheterna sen. Gärna ihop med utrustningslista och temperaturtapp.

  14. Mats 2015-02-22

    Jösses vad det börjar bli trångt att svara 🙂

    Jag håller helt med. Naturligtvis är det inte en nackdel om man har möjlighet att automatisera. Men att man kan prova även om man inte har det.

    En idé skulle ju kunna vara att mäska i ugnen med den ställd på 70 grader.

  15. Lindh 2015-02-22

    Det är det många som gör men det förutsätter en ganska liten batch-storlek alternativt en mäktig ugn. Bastu går ju också men energiförbrukning känns något onödig.
    71c kommer inte ge den typ av öl jag tycker om men de som gllat fylligare och sötare öl så är det definitivt en variant.

  16. Lindh 2015-02-22

    En sak till angående lång tid på mashout temp 76-78c. Många kommersiella bryggerier höjer mäsken till 78c, recirkulerar i 30 min och lakar i 3-4 timmar. Det är i te tiden det tar utan pH på lakvattnet som är den enda oron här.

  17. Jonas 2015-02-23

    Inlägget om kallkrash… kan du lägga tillbaka det är du snäll.
    Jag går tillbaka till det då och då och i stället för att ta bort det helt skriv något om folk får lite kolsyra så kan man göra så här etc. etc.. Jag har inte det problemet då jag har fat och kolsyrar på det sätt (och många med mig) Det har hjälpt mig jätte mycket så lägga gärna upp det igen

  18. Lindh 2015-02-24

    Jag körde med varning ett tag men det hjälpte inte. När jag fick ett otrevligt mail (inte hotfullt men otrevlig ton) så valde jag att ta bort det helt. Jag överlåter därför till någon annan att guida till det då jag blev jävligt sne på sådana fasoner när jag lägger så mycket av min tid på bloggen.

  19. Jonas 2015-02-24

    Hej Lindh,

    Jag förstår det och jag läser det som står i din blogg ut efter mina kunskaper. Jag har lärt mig sjukt mycket via din sida. Jag och säkert fler med mig säger inte det som står i bloggen absolut ska vara så, det är ju vad DU kommit fram till och delar med dig av. Det är som amn säger ”Testa sig fram!”

    Jag vet att man tar det personligt när man får sådana mail men jag önskar att du lägger tillbaka det och sen låter det rinna av. Det är ingen som tvingar någon att göra som du skriver det är som sagt vad du kommit fram till.

    Tack för en grymt bra blogg som hjälpt mig mycket!!

    // Jonas F
    ps: Till dig som skrev mailet… GOOGLA VIDARE!!!

  20. L. 2015-02-24

    Stort tack för svar.
    Testar en Biltemakastrull och isolerar den, och kör då.
    Bara att ge sig ut i bryggardjungeln och testa, och ta det därifrån.
    /L.

  21. Sebastian 2015-02-24

    Även jag vill passa på och skriva här och uppmuntra dig att fortsätta att blogga och lägga ut bra information till oss med mindre kunskap. Alla här förstår att det som funkar för dig Lindh och med din utrustning nödvändigtvis måste funka för alla andra. Om man inte förstår det så är man antingen helt okunnig eller helt enkelt dum i huvudet. Oavsett bör man inte bete sig illa och skicka otrevliga mail.

    Så snälla, fortsätt för guds skull att uppdatera din blogg med mer spännande och lärorika inlägg. Det har åtminstone hjälpt mig väldigt mycket att bli en bättre hembryggare!

  22. Lindh 2015-02-24

    Tack så mycket för uppmuntrande ord. Jag har inga planer på att sluta med bloggen utan tar kritiken med en nypa salt. Jag vill hjälpa och inte stjälpa bryggare och det ihop med en god dos inspirationsmaterial är vad som kommer fortsätta komma här. Skål!

  23. Robbix 2015-02-24

    Tackar för detta det var det jag anade! 🙂
    Första bryggningen med BM gick som en dans, missade OG med +1 och kände att allt flöt på helt underbart. Är mer än nöjd med min investering. Ska bli spännande att se hur det smakar.

  24. Magnus J 2015-03-12

    Tjena Gustav,

    hur jäser du en ale och en lager samtidigt? Har du ordnat ytterligare ett jäsningsskåp?

    Magnus

  25. Lindh 2015-03-12

    Jag använde min jäskyl till lagern och ett valt rum i hiset till alen. Höll 16-17c under jäsningen. Annars kan jag jäsa en annan öl i fatkylen och en i jäskylen men så gör jag inte så ofta.

  26. Niclas 2015-03-23

    Tjenare
    Stort tack för en bra blogg! Bilderna lyfter allt ytterligare 2 snäpp.
    Publicerar du dina recept på Beersmith? Det blir grymt enkelt att skala om dem till ens egna utrustning det hållet.
    Hittade dig via sökning på Beersmiths hemsida, men inga recept.
    Kör hårt
    //Niclas

  27. Sebastian 2015-03-23

    Hej och tack för bra infotainment!
    Ser att du fixat kranen på Biltemas 25L. Chipspengar kan jag avvara, men mina mekar-kunskaper är låga, vill du posta ebaylänkar till allt som krävs för att byta kranen (som du generöst gjorde till magnetomrörguiden), är det rimligt att be om? Tack i vilket fall, grym blogg!

  28. Lindh 2015-03-24

    Jag har inte testat den funktionen ännu man jag ska kika på det. Dock så skriver jag inte in allt och ändrar i receptet i Beersmith utan vissa parametrar kör jag från minnet (t.ex. lakvattenmängd). Egentligen är det dumt att jag postar utdrag från Beersmith då jag inte bryggt exakt så med malt/humlemängder stämmer i dom iaf. Sen är ju alla bryggsystem olika ska man komma ihåg.

  29. Sebastian 2015-03-24

    Stort tack för länkara, då blir det till att byta, min är väl använd så jag börjar frukta slutet. Tack igen!

  30. Sebastian 2015-03-24

    Så, nu har jag beställt alla delar, bricka antar jag att jag bara kan gå till min lokala järnaffär och köpa om jag inte har ngn hemma. Har även beställt alla delar till en magnetomrörare, lyckas jag sätta ihop dessa snyggt får jag posta bildlänk om ngn är i samma sits som mig.

  31. Lindh 2015-03-24

    Ja den medföljande är inte mycket att ha. Den här är liten men stabil. Kinaprylar är värda sitt pris absolut men andas inte gedigen byggkvalité.

  32. Lindh 2015-03-24

    Jag har köpt brickor på Bauhaus på lösvikt. Tror jag gav 3kr för en. Gjorde ingen nonteringsinstruktion då der är två delar med en bricka emellan. Slangnippel på sist, klart…

  33. Lager 2015-03-28

    Hej Gustav,

    En liten (kanske konstig) fråga angående misantropen;

    Det är ju teoretiskt 0% IBU men hur upplever du beskan IRL så att säga?
    Inbillar mig att smaken av humle ”lurar” fram en förnimmelse av mer IBU än det är.

  34. Lindh 2015-03-29

    Den är teoretiskt 30 IBU om jag minns rätt och det är så jag upplever den. IBU är ett mätbart sätt att bedömma beska men upplved beska stämmer sällan överens med de sifforna tycker jag.

  35. Micke 2015-04-14

    Hur upplever du skillnaden att dra i humlen så sent och köra hopstand mot det gamla vanliga sättet?

  36. Lindh 2015-04-14

    Det är svårt att säga när jag inte testat i stor skala side-by-side. Alla givor ger sitt bidrag och jag ska labba mer med olika ration och fler givor. Hade tidigare problem med för hög beska men löst det till mildare öl. Mitt största problem är att få humlesmaken att stanna längre efter jäsning men där har jag inget förslag på lösning mer än noggrannhet mer oxidering. Behöver få loss tid för bryggningar men det ser tjockt ut i kalendern närmsta månaderna…

  37. Petter 2015-05-27

    Försöker läsa mig till hur du gör med hopstand i detta fall.
    ”7 min hopstand fullvarm och ner till 80c 1h.”.
    Slänger du i vid flameout och låter den självkylas ned till ca 80C eller var menar du med 7 minuter hopstand?

  38. Lindh 2015-05-27

    Jag har varit otydlig här inser jag; I med kylspiralen på 15 min kvar. Vid 0min i med humlen och låt vara runt 99c i 7 min. På med kallvatten i spiralen och kyl till 80c. På med braumeisterns värmare på 80c så hålls tempen där under hopstand. Oklart om värme behövs dock. Sen på med kallvatten igen och kyl till jästemp. Rätt eller fel? Det vet jsg inte ännu.

  39. Petter 2015-05-28

    Svårt att räkna på bitterheten förstår jag. Men jag gillar idén och ska prova själv!
    Blir väl lite som att slänga i det sju minuter från kok kan jag tänka mig fast med cirka 50% utbyte, förutsatt att temperaturen håller sig över 80C.

    BYO har en artikel om detta på ”http://byo.com/boiling/item/2808-hop-stands”.

    Ville koppla din praktik till deras teori. 🙂

  40. Lindh 2015-05-28

    Det går att räkna ut en cirka-ibu med beersmith om du ändrar från boil till hopstand.mden utgår från 50% men går att justera i preferences. Jag säger cirka för det diffar en del från gång till gång tycker jag.

  41. […] under året försökt effektivisera mina bryggningar så långt det bara går, bland annat med Overnight mashing, FullVolumeNoSparge, större jäshink, refraktometer, större våg, STC-1000 med mera. Något som […]

  42. Fredrik Åkerlund 2015-11-10

    Hei igen,

    jag bombar dig med frågor men nu har jag inte råd att yra mera ås jag ska försöka göra en Misantropen. Du är den enda Bloggaren innom området som har testat dig fram..

    Om du orkar:

    1. Jag brukar träffa på ca 5.7 PH när jag mäskar, jag har inte en vatten analys så jag undrar vad du föreslår här för att komma ner till ett lägre PH

    2. Jag har US-04 jäst hemma tycker du jag kan pröva den eller blir de något helt annat då ?

    Fredrik Å

  43. Lindh 2015-11-11

    Ledsen för sent svar, det är mycket med familj och jobb just nu.
    För att komma ner till 5.2-5.5 i pH i rumstemp (möt alltid på 20c och inte i mäsken) är kalcium i form av kalciumsulfat (CaSO4) eller kalciumklorid (CaCl) bra att tillsätta i mäsken. Börja med 5g eller en halv tesked. I med det vid mash in. Räcker inte det så kan du tillsätta mjölksyra (lactol). Skaffa en pipett till det (kostar någon krona styck max). Tillsätt 3ml i taget för en 20l-batch.

    Us-04 finns ingen jäst som heter, antingen menar du US05 eller S04 som är en mer brittisk stamm. Bägge är ganska neutrala även om S04 är lite fruktigare och de går bra till denna öl. Se till att rehydrera eller använda två påsar så blir mängden bra.

    Citronsyra är inte så vanligt att använda så där vet jag inte. Du har läst mitt inlägg om vattenbehandling va? Finns under avancerad hembryggning.
    PH-stabiliserare fungerar halvbra enligt mina erfarenheter. Kör med kalcium istället, 50-100ppm är bra värde inkl det du har i vattnet redan.

  44. Fredrik Åkerlund 2015-11-11

    Tack för att du har tid att svara, detta är en hobby så vi har väl inga tidtabeller 😉

    Du skriver, för att komma ner till 5.2-5.5 i pH i rumstemp (möt alltid på 20c och inte i mäsken) Antog att möt=mät…
    Alltså man mäter inte PH i mäsken utan när ?

    Jag har alltså byggt mitt mäsk kärl själv och den håller väldigt bra tempen (http://www.shbf.se/bryggaren/viewtopic.php?f=5&t=11422&p=63397#p63397) Bry dig inte om texten i länken jag har redan gått vidare från de jag skrev. Sist gjorde jag enligt modellen nedan, men nu ska jag då ändra temperaturerna enligt ditt recept.

    Mash Guidelines detta är alltså eligt receptet men volymen fick temperaturen avgöra så t.ex sista volymen blev ca 20 liter..
    Amount Description Type Temp Time
    23 L 50,7 grader Infusion 44 C 20 min
    7 L 100 grader Infusion 55 C 20 min
    16 L 100 grader Infusion 65 C 60 min
    30 L 100 grader Infusion 78 C 10 min

    När ska jag mäta PH ?

    Fredrik Å
    p.s jag lovade bjuda dig en öl när jag träffar dig, nu är jag redan skyld dig två 🙂

  45. Lindh 2015-11-11

    Du ska mäta pH och justera 5-15 min in i försockringsrasten (betaamylase) dvs 65c, detta för att pH ska hinna stabilisera sig. Du tar ut lite vört och kyler till 20c för att mäta, inte mäta rätt ner i 65c mäsk.

  46. Fredrik Åkerlund 2015-11-11

    Tack !

  47. Fredrik Åkerlund 2015-11-11

    Tackar !

  48. […] Jag har tidigare testat olika lakmängder och totalvolymer för att sedan gå över till Overnight Mash (vilket jag avråder från pga brandrisken) och FullVolymsmäskning (FVNS). Denna gång gjorde jag […]

  49. Hasse 2021-04-18

    Hej Gustav
    Jag har enfråga man skall ju koka utan lock för att slippa att kondens inte skall droppa ner och sabba smaken Jag ser att du hat locket med skorsten (jaja, kom inte på namnet) kan man ha det på när man kokar, eller hela processen för den del utan att få smak från kondensvattnet?

  50. Lindh 2021-04-19

    Det beror helt på hur mycket du kokar bort i %, inte om det är lock eller inte. Har man helt lock så får man ju nästan totalt återdropp och då blir DMS ett problem. Jag kokar bort ca 8% totalvolym vilket räcker gott. Stor bryggerier har alltid lösningar likt min om du tänker efter hur deras kärl brukar se ut.

Lämna ett svar till Sebastian

Din e-postadress kommer inte publiceras.